Řím, 26.1 – 29.1.2024

Na konci listopadu mi můj oblíbený server zaletsi.cz poslal info o víkendových letenkách do Říma s WizzAir (https://zaletsi.cz/akce/z-prahy-do-rima-nejen-na-zimni-prodlouzene-vikendy/) za cenu o trochu nižší, než vlakem z Brna do Prahy. Letenky Wizzair skutečně nabízel za cenu, které se nedalo odolat (1520,-, zpáteční, za dvě osoby), ubytování v Římě je srovnatelné s penzionem v Teplických skalách, nebylo co řešit.

.Letenky jsem objednal, trochu mě zarazila cena za sedadlo – vyšší než cena letenky – tak jsem to koupil bez všech “nezbytných” doplňkových služeb (odbavené zavazadlo, místenky). Wizzair opět nezklamal – asi za měsíc od nákupu mi mailem oznámil, že se odlet a přílet posouvá asi o dvě hodiny později, trochu to kolidovalo s nejpozdějším možným check-in ubytování, ale to už snad ani nepřekvapí. Absence místenek se vyplatila, cestu tam i zpátky jsme po drobných přesunech měli vedle sebe, v přední a dražší části letadla (tam se moc místenky nekupujou a tak zbydou na nás). Zajímavý je i poměr cen – letenka je za 350,-, jedno místo mi pro cestu z Říma do Prahy nabídli za 970,-..

Ubytování – pokoj s balkonem s kuchyňkou a sociálkou kousek od centra booking.com taky našel (https://www.booking.com/hotel/it/next-stop-roma-da-florindo.cs.html, 8 Via Mario de Dominicis, Appio Latino, 00176 Řím, 3600,-/3noci, včetně “Roma Tax” 5E/os/den).

Měli jsme na prohlídku Říma dva celé dny a dva půldny určené na cestování, nezbylo než zvolit typický plán pro rychlonávštěvníky – Vatikán a Colosseum. Řím nabízí různé možnosti pořízení vstupenek – jako součást Roma Pass, Rome Tourist Card a dalších, ale vzhledem k tomu, že ze den není nafukovací, vlastně se ty všechny “passy” nevyužijí. Pořídil jsem jednotlivé vstupenky pro Vatikán (Muzea + Sixtínská kaple, 25E/os) a Colosseum (Colosseo + Foro Romano + Palatino, 18E/os) a na cestování “šalinkartu” MetroBus na tři dny (18E/os).

26.1. pátek

Jolka přijela odpoledne vlakem z Brna, z Hlavního jsme před Donald na Václaváku dojeli na letiště, (13:10-15:20) , čekání jsme si zkrátili v Plzeňské pivnici, pak jsme za slabé dvě hodiny (15:20-17:10, 940km) byli v Římě na Rome Fiumicino – Terminál 1 (FCO). Našli jsme bus do centra – ROMEAIRPBUS , https://romeairportbus.it/, Terminal 3 Arrivals, nástupiště 15, jízdenka (2x 10E, zpáteční). Bus jede hodinku na Roma Termini (přestupní stanice metra, 17:50 – 19:00).

Proběhlo večerní seznámení s městem – Andělský hrad, Ponte Vittorio Emanuele II, hospoda Trattoria Da Luigi, pak busem 64 na metro (Termini), koupili jsme lítačku a linkou A (oranžová) asi 8 stanic na Arco di Travertino.

Andělský hrad

Z metra pak pěšky na ubytování – nebyl to moc dobrý nápad, cesta nepočítá s pěšáky, zejména podchod pod vlakovými kolejemi bez chodníku na frekventované silnici byl napínavý. K ubytování jsme dorazili v deset večer, byl to zamčený blok domů, v mobilu jsme měli “klíč” k objektu – v prohlížeči dvě tlačítka, které přes NFC odemknou vstupní dveře (https://guest.vikey.it/reservations/6JSR9KS1) – akorát že u mříže domu žádná čtečka nebyla. Chvíli jsme přemýšleli, jak strávíme noc, pak naštěstí někdo šel dovnitř a prosmýkli jsme se za ním. U vstupních dveří k bytu žádná podobná čtečka taky nebyla ale Jolka na to šla odborně a vzala za kliku – nebylo zamčeno. Uvnitř byly ve dveřích i klíče od vstupu do domu, další dny už to bylo jednodušší

.27.1. sobota

z ubytování jsme ráno vyrazili 8:40, po včerejší zkušenosti busem 409 na Arco di Travertino, metrem na stanici Ottaviano (9:30). Vstupenky jsme měli na desátou, byly se “skip the line” (dobrá volba..), minuli jsme dlouhou frontu a šli dovnitř.

Po prohlídce části muzeí (všechny se asi projít nedají) cesta končí v Sixtínské kapli, umělecký zážitek trochu kazí množství lidí a spousty organizátorů kteří lidi usměrňují a nabádají ke klidu. Informace, že máme být potichu se i poměrně často a nahlas ozývají z tlampačů v kapli. Při odchodu na konci kaple vpravo jsou malé dveře, které vedou přímo do baziliky svateho Petra – jsou poměrně dobře strážené jedním hlídačem a neměli jsme morál ho oklamat a proniknout.

Basilica di San Pietro

Vyšli jsme na náměstí a zařadili do zdánlivě nekonečné fronty, naštěstí mají odbavení a bezpečnostní kontroly vyladěné a za necelou hodinku jsme byli uvnitř. Bazilika je majestátní, po prohlídce jsme ještě chtěli vyjet na ochoz (St. Peter’s Basilica Dome), na to je zase jiná fronta a kupují se vstupenky – než jsme frontu našli bylo půl páté a prodavač vstupenek tiše zavřel a odešel.

Z Vatikánu jsme se vydali na jih, přes vyhlídku se sochou Giuseppe Garibaldiho jsme došli do čtvrti Trastevere – plné krásných uliček, památek a hospod. V jedné (Wiki wiki trastevere) jsme pojedli a popili – mám novou zkušenost – “velké pivo” tady znamená litr. Přes obchod s nápoji na bus a metro, na pokoji v půl jedenácté, zhodnocení dne a do lůžka.

28.1. neděle

z ubytování opět v 8:40, busem 409 na Arco di Travertino, metrem na Colloseum (přestup na Termini z oranžové na modrou). Lístek byl zase na desátou, Colosseem jsme se toulali dvě hodinky – opět je to majestátní. Organizátoři se s množstvím lidí vypořádají tak, že různé typy vstupenek mají systémem zábran a hlídačů vyhrazenou svojí část Kolosea, chvíli jsme zkoušeli, jestli se nedostaneme na “nám zapovězenou” část, neúspěšně.

Colosseum

Náš lístek obsahoval kromě Kolosea i Foro Romano a Palatino, tam jsme strávili (včetně půhodinky ve frontě) další tři hodiny.

Foro Romano

Další plánovaná zastávka bylo pozezení na Španělských schodech, cestou jsme si – prakticky náhodou – prohlídli Fontánu di Trevi. Španělské schody nezklamaly, jsou stejné jako ve filmu – akorát Audrey Hepburn tam byla skoro sama. My ne.

A group of people sitting on stairs Description automatically generated

Španělské schody

Cestou “domů” na nás na jednom náměstí vykouknul Pantheon, tím jsme završili kulturní část zájezdu.

Následovala hospoda Santa Maria Bistrot & Old Pub (18:20-20:30, dobré irské piva, slušné jídlo), oblíbeným busem 64 na Termini. prohlídka uliček kolem nádraží, obchod s nápoji, metrem na Arco di Travertino, bus 409, na pokoji v deset.

29.1. pondělí

Nakonec to Wizzair udělal dobře – díky posunu odletu jsme z ubytování odcházeli místo v sedm až 9:40, bus 409 na Arco di Travertino, metrem na Termini. Tam proběhl u jednoho Turka kebab, 11:25 jel bus na letiště (centem města, kolem Kolosea), na letišti 12:00-14:25, přílet 16:45 do Prahy, Jolka odjela vlakem 16:04, já to vzal přes Billu a Pokrok, doma 20:20